L’Escola del CIEMEN arriba aquest 2026 a la desena edició i aborda un tema que ha adquirit un caràcter central en el debat polític i social a Catalunya: la gestió del multilingüisme en un país amb quatre llengües pròpies i tradicionals —català, occità, llengua de signes catalana i caló— i una varietat notable d’idiomes emprats per la població, amb una diversitat també notable de casos —des del castellà oficial i majoritari fins a llengües que, també en origen, pateixen situacions de minorització, com l’amazic, el fula i moltes més.
L’Escola 2026 està coorganitzada amb el GLiDi —un dels principals grups de lingüistes referents en la diversitat lingüística a Catalunya— i té el suport d’Òmnium Cultural. La formació abordarà la situació actual del multilingüisme a Catalunya i dels drets dels parlants en tres grans àmbits:
- La situació de les llengües històriques del país: català, occità, llengua de signes catalana i caló.
- La preservació de les llengües procedents de fluxos migratoris recents, especialment de les que estan minoritzades en origen, com l’amazic.
- Els reptes en l’adquisició del català per part dels col·lectius amb bagatges culturals diferents.
L’Escola tractarà conceptes clau de cadascuna d’aquestes temàtiques i la interrelació entre si, i oferirà una perspectiva crítica sobre el context sistèmic que ens ha conduït a la vulneració de drets dels parlants de llengües no hegemòniques. Les sessions estaran orientades a fomentar la investigació, la reflexió i l’acció. Per aquest motiu, l’Escola inclou sessions en què es revisen de manera crítica els continguts treballats a les sessions i es fomenta el debat.
Qui s’hi pot apuntar?
A l’Escola del CIEMEN s’hi pot inscriure qualsevol persona interessada a aprofundir en el coneixement de la diversitat lingüística al món en general i a Catalunya en particular i de la preservació i l’adquisició de llengües en contextos de minorització. Els continguts de l’Escola estan especialment orientats a estudiants universitaris, professorat i persones que treballen en el Tercer Sector. També forneix d’eines útils professionals d’àmbits com el periodisme i la comunicació, els serveis socials o l’atenció a la ciutadania.
Informació pràctica i inscripcions
Dates de l’Escola: del 25 de juny al 3 de juliol de 2026
Durada: 36 hores
Lloc: presencial, a la sala d’actes de la seu del CIEMEN (C/ Rocafort 242 bis. Barcelona. Metro Entença)
Llengua de la formació: català
Preu: 40 euros (públic general), 20 euros (socis i sòcies i personal del CIEMEN i d’Òmnium i col·laboradors del GLiDi).
Places: 25
Inscripcions: del 11 de maig al 20 de juny, en aquest enllaç
Acreditació: certificat d’assistència per als participants que assisteixin a un mínim del 80% de les hores
Més informació i coordinació tècnica: Elena Ferreiro · secretaria@ciemen.cat
Organitzen:
Col·labora:
Amb el suport de: